Integritetspolicy Vingmed Holding AS
- Allmänt
Denna policy för behandling av personuppgifter (Integritetspolicy) beskriver hur Vingmed samlar in och behandlar information om dig.
Personuppgiftspolicyn gäller för personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi kan komma att samla in via Vingmeds webbplatser.
Vingmed är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter. Alla förfrågningar till Vingmed kan göras via de kontaktuppgifter som nämns i avsnitt 7.
2. Vilka personuppgifter samlar vi in och för vilka ändamål?
Till våra kunder
Vingmeds kundbas finns inom hälso- och sjukvårdssektorn. Vi behandlar de uppgifter som du lämnar till oss, och som är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra vårt ansvar som leverantör av medicintekniska produkter och läkemedel på ett effektivt och säkert sätt. Informationen kan lämnas till oss via t.ex. e-post, telefon eller via vår hemsida. Informationen kan även komma att nå oss via tredje part.
När du köper en produkt, utbildning eller tjänst genom att skicka en beställning till oss eller kommunicera med oss via t.ex. e-post, telefon etc. samlar vi in de uppgifter du själv lämnar, såsom namn, arbetsplats och adress, telefonnummer till arbetet och e-post.
Syftet med behandlingen av uppgifter är att kunna leverera varor och tjänster till dig och ditt företag och i övrigt fullgöra vårt avtal med dig som kund, inklusive att kunna administrera dina rättigheter att lämna in klagomål. Information om dina inköp behandlas också för att uppfylla lagkrav, inklusive bokföring, redovisning och spårbarhet av produkten.
Information om vilka produkter du köper och eventuellt returnerar lagras i vårt ERP-system och för lagstadgad spårbarhets skull kommer denna information inte raderas.
Om vi registrerar information om dig i vårt CRM-system (Customer Relationship Management) eller kundportal i förekommande fall kommer du att informeras om detta. De uppgifter vi har lagrat om dig är endast tillgängliga för anställda hos Vingmed och kommer att raderas eller anonymiseras fem år efter att vi inte längre har dig som kund eller 5 år efter att pågående dialog har avslutats. Vi registrerar endast allmän information.
Om du har samtyckt till att ta emot nyhetsbrev och liknande kan detta när som helst återkallas. Kontakta oss vid behov (se kontaktuppgifter i avsnitt 7).
I vissa fall kan vi leverera produkter direkt hem till en privatperson. Detta görs efter en finansiering från en kommun eller en beställning från ett sjukhus. I sådana fall lagrar vi namn, adress, telefonnummer, CPR-nummer (CPR-nummer är ett personnummer och lagring av CPR-nummer gäller endast i Danmark) och vilka produkter vi har levererat. I förekommande fall lagras CPR-numret för att göra en unik identifiering i samband med fakturering och kommunikation med din kommun eller sjukhus. Den rättsliga grunden för denna behandling är den danska dataskyddslagen §11 (3).
Den insamlade informationen kommer inte att användas för profilering.
Undersökningar
Då och då kan vi bjuda in dig att delta i en undersökning för att fastställa nivån på kundnöjdheten eller identifiera potentiella förbättringsområden. Vi kan skicka dig en specifik inbjudan att delta i en sådan undersökning baserat på vårt legitima intresse av att genomföra undersökningen. Du kan när som helst välja bort att ta emot den här typen av kommunikation.
De personuppgifter som samlas in för undersökningen kan inkludera ditt namn, e-postadress, telefonnummer, undersökningsresultat och eventuella textmeddelanden som du har skrivit i undersökningen.
Affärssyftet och det berättigade intresset av att samla in dina uppgifter är att kunna svara på eventuell feedback från dig, det vill säga:
- Om du har pekat ut ett problem som vi behöver lösa
- För att få ytterligare insikt i den upplevelse du har beskrivit
- För att informera dig om åtgärder som vi kan vidta internt för att lösa ditt problem eller förbättra din upplevelse
Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är artikel 6.1 b, c och f i dataskyddsförordningen.
Rapportering av biverkningar
Vi kommer alltid att få rapporter om biverkningar i anonymiserad form med ett ärende-ID-nummer. för att identifiera rapporten. Eftersom alla personuppgifter, inklusive sådant ärende-id, betraktas som personkänsliga uppgifter kommer vi dock att hantera dessa rapporter i enlighet med detta och kommer alltid att vidarebefordra sådana rapporter till relevanta mottagare via krypterad e-post.